کتاب«فارسیان در برابر مغولان»رونمایی شد/تاریخ گفته ها و ناگفته ها

کتاب «فارسیان در برابر مغولان» در دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه یکشنبه در آیین رونمایی این کتاب که با حضور نویسنده اثر، استادان برجسته ادبیات فارسی دانشگاه شیراز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و گروهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته ادبیات در سالن سعدی دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز برگزار شد بهزاد مریدی با بیان اینکه استاد عبدالرسول خیراندیش که شاید نام نیک او بر هیچ کس پوشیده نیست از معدود مورخانی به شمار آید که آرام و متین سرفراز باقی مانده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن اهل قلم استان فارس با توجه به اینکه این انجمن بنا دارد سپاسگزار اهل قلم این استان پهناور باشد ادامه داد: مسیر رونمایی ها از این پس به واسطه انجمن اهل قلم به گونه ای دیگر پیش خواهد رفت و صرف رونمایی به تنهایی ملاک کار نیست.

مریدی با اشاره به اینکه در گذشته آیین های رونمایی کتاب از ماهیت آن فاصله گرفته بود افزود: معرفی کتاب به عنوان اثری ارزشمند وجهه لازم را نداشت و از این پس این روند شکل کاملتری خواهد یافت.

وی در ادامه عنوان کرد: امروز در حالی کتاب «فارسیان در برابر مغولان» رونمایی می شود که ایران ادوار گوناگونی را به چشم دیده است.

ادوار تاریخی تمدنها را از دل تاریخ بیرون می کشند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با اشاره به ادوار تاریخی سرزمین ایران عنوان کرد: این دوره ها برای ما تمدنهای مختلفی را از دل تاریخ بیرون می کشند که کشف های تازه ای به نسل ها ارایه می دارند؛ شاید یکی از بدترین رویدادهای گیتی حضور مغولان در اوراسیا و ایران و کشورهایی بود که آسیب های آن تا سده ها به جا ماند و شگفت است.

مریدی در عین حال عنوان کرد: هیچ گاه تسلط مغولان و سلوکیان نتوانست بر تصورات و آیین های این سرزمین ها تاثیر بگذارد زیرا که فرهنگ این نقاط قدرتمند بود.

در ادامه ناشرکتاب «فارسیان در برابر مغولان» در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه اثر نامبرده در حدود ۲ سال موفق به انتشار شد بیان کرد: شاید برای این کار ۶ یا ۷ بار کتاب را خواندم و این لذت بخش ترین قسمت کار بود.

مجتبی تبریزی نیا تبریزی با بیان اینکه بیش از ۱۵ سال با نویسنده اثر ارتباط و همکاری دارد افزود: کتاب «فارسیان در برابر مغولان» از چند سو حایز ارزش است زیرا تلاش کردیم شیوه نگارش و رسم الخط آن به روان ترین شکل در دسترس مخاطب قرار گیرد.

وی یکی دیگر از ویژگی های کتاب یادشده را استفاده از فهرست نویسی تفصیلی دانست و ادامه داد: کتاب دارای ۲ فهرست است که در بخش تفصیلی دارای ۱۷۲ عنوان است.

نمایه نویسی کاری بس تخصصی است که باید نویسنده انجام دهد

مدیر انتشارات آبادبوم یکی از نکات بارز کتاب «فارسیان در برابر مغولان» را که وقت گیر بود نمایه آن عنوان کرد و افزود: در حالیکه نمایه نویسی کاری بس تخصصی است که باید نویسنده آنرا انجام دهد این کار از سوی استاد خیراندیش با ظرافت در ۴ ماه به سرانجام رسید.

وی در عین حال زمان انتشار کتاب یادشده را به خاطر استفاده از فهرست نویسی صحیح طولانی برشمرد و یادآور شد: خوشبختانه در قبال زحمتی که نویسنده صرف این اثر ارزشمند کرد با قرار گرفتن در زمره آثار راه یافته به جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی حق مطلب ادا شد، زیرا از مجموع ۳۵۰۰ عنوان کتاب در حوزه تاریخ تنها ۲ عنوان شایسته تقدیر قرار گرفت که یکی کتاب «فارسیان در برابر مغولان» بود.

همچنین دکتر فرضی نژاد دیگر چهره ای که کتاب را مورد تحلیل قرار داد در این آیین گفت: با خواندن کتاب «فارسیان در برابر مغولان» نخستین پرسشی که در ذهن مخاطب شکل می گیرد نقش فارسیانی است که در مقابل مغولان قرار گرفته اند.

وی در عین حال عنوان کرد: کتاب یاد شده با بهره مندی از قلم پروفسور خیراندیش از نظمی مثال زدنی برخوردار است که نگارنده از گفته ها و ناگفته های متون و منابع در عین دقت و امانت بهره برده است.

رئیس بخش تاریخ دانشگاه شیراز دلبستگی نویسنده به دریای بیکران فارس را نگین این اثر دانست و افزود: در کتاب «فارسیان در برابر مغولان» نویسنده توجه ویژه ای به تجارت و درآمد دریایی فارسیان و مناسبات تجاری آنان با مغولان داشته است.

این درحالیست که کیوان مددی دانشجوی رشته تاریخ قرون هفتم و هشتم دانشگاه شیراز هم در ادامه به بیان بخشی از تاریخ نگاری توسط استاد خیراندیش در این کتاب پرداخت و گفت: این اثر پاسخی روشن، دقیق و مستند به بی دقتی تاریخ نگاران در خصوص انفعال فارسیان در برابر مغولان است.

وی در ادامه گفت: کتاب نامبرده دارای رویکردهای مختلفی است و شیوه ای نو در تاریخ نگاری به عنوان یک سرمشق ارایه می کند.

در کتاب، تاریخ محلی فارس به صورت شیوا، روشان و موجز دیده می شود

مددی یادآور شد: در کتاب «فارسیان در برابر مغولان» تاریخ محلی فارس به صورت شیوا، روشان و موجز دیده می شود همچنین ارایه تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی در آن به جامعیت بیان شده است.

وی در عین حال تاکید کرد: این کتاب جامع و علمی ترین اثر پژوهشی در این حوزه به شمار می آید.

در پایان این نشسست که با حضور چهره های مطرح ادبی و فرهنگی شیراز برگزار شد عبدالرسول خیراندیش، نویسنده کتاب «فارسیان در برابر مغولان»با عنوان «مشروعیت بروکراتیک در شیراز از دیلیمیان یا ایلوجویان» سخنرانی کرد و در ابتدا گفت: در نگارش این کتاب خود را مدیون آرامشی که همسرم برای نوشتن بخشی ناآرام از تاریخ می دانم.

وی سپس با سپاسگزاری از ناشر کتاب که سال ها با وی در مجله «کتاب ماه» همکاری داشته و موفق به برگزاری آیین رونمایی ۱۵۰ عنوان کتاب شده اند اظهار کرد: این رونمایی ها میراثی از شیراز به شمار می رود.

خیراندیش با اشاره به اینکه در نگارش کتاب «فارسیان در برابر مغولان» دینی به این شهر، دیار و کشور داشته افزود: برای این کار روش نوشتنم بدین شکل بود که متن پیوسته ای را تالیف کردم که هسته درونی هر فصل به شمار می رود.

وی ادامه داد: این کتاب بیش و پیش از هر چیز ساده انگارانه بودن قول به تسلیم فارسیان در برابر مغولان را به چالش می کشد و این کار را از رهگذر نشان دادن پیچیدگی شرایطی که تحولات تاریخی در آن رخ داده اند، انجام می دهد.

خیراندیش در ادامه گفت: در واقع فارس در طول سالیان حملات مغولان توسط آنان به صورتی جدی تهدید نشد بلکه فشار همسایگان فارس، پدیده ای موثر به شمار می آمد.

نویسنده کتاب «فارسیان در برابر مغولان» همچنین عنوان کرد: مغولان بیش از شمشیر، به نیروی قلم، یعنی از طریق تحولات دیوانی و حقوقی به اهداف خود برای بهره برداری اقتصادی از فارس اقدام کردند. هرچند فارسیان نیز با شمشیر و قلم مقابله کردند، اما سر انجام رویارویی اصلی به عرصه سیاست و فرهنگ کشیده شد که پیروز آن فارسیان بودند.

در پایان این آیین به رسم مدالیون قلم مربوط به انجمن آثار و مفاخر استان فارس توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به پروفسور عبدالرسول خیراندیش اهدا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین رونمایی کتاب «فارسیان در برابر مغولان» توسط انجمن اهل قلم استان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *