«ریحانه النبی» میزبان اسلام شناسانی از سراسر جهان/«فارسیان در برابر مغولان» رونمایی شد

تاریخ نگاران و اساتید دانشگاهی استان با هدایت انجمن اهل قلم فارس و همیاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گرد هم آمدند تا آئین رونمایی از « فارسیان در برابر مغولان» کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی ایران نوشته پروفسور عبدالرسول خیراندیش را رونمایی کنند.

به گزارش «هنر شیراز « عصر یکشنبه ۱۵ اسفندماه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ،نویسنده اثر، اساتید دانشگاه ها و جمعی از فرهیختگان رونمایی کتاب « فارسیان در برابر مغولان» نوشته پروفسور عبدالرسول خیراندیش در سالن سعدی دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز رونمایی شد .

دکتر بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این آئین اظهار داشت: مسیر رونمایی ها از این پس به واسطه انجمن اهل قلم به گونه ای دیگر پیش خواهد رفت و صرف رونمایی به تنهایی ملاک کار نیست.

وی با دعوت از اساتید حاضر در این مراسم برای شرکت در همایش بزرگ ریحانه النبی که در روزهای ۲۳ تا ۲۶ اسفند ماه در شهرستان مهر برگزار می شود،گفت:در این همایش عظیم اساتید و بزرگانی از سراسر کشور برگزار خواهد شد.

دکتر مریدی با اشاره به جزئیات برنامه های این همایش عنوان کرد:در نخستین روز همایش تجلیل از ۱۴ نابغه قرآنی ،در روز دوم اهدای جایزه ادبی و در روز سوم نیز همایش قرآن و عترت از منظر اسلام شناسان با حضور وزرا و مهمانان داخلی و خارجی برگزار می شود.

انجمن اهل قلم سپاسگزار اهل قلم فارس خواهد بود

وی استاد عبدالرسول خیراندیش را از معدود مورخانی دانست که نام نیک او بر هیچ کس پوشیده نیست و افزود: انجمن اهل قلم فارس بنا دارد سپاسگزار اهل قلم این استان پهناور باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه در گذشته آیین های رونمایی کتاب از ماهیت آن فاصله گرفته بود افزود: پیش از این معرفی کتاب به عنوان اثری ارزشمند وجهه لازم را نداشت و از این پس این روند شکل کاملتری خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه در حالی کتاب «فارسیان در برابر مغولان» رونمایی می شود که ایران ادوار گوناگونی را به چشم دیده است،اظهار داشت: این دوره ها برای ما تمدنهای مختلفی را از دل تاریخ بیرون می کشد و یکی از بدترین رویدادهای گیتی حضور مغولان در اوراسیا و ایران و کشورهایی بود که آسیب های آن تا سده ها به جا ماند .

دکتر مریدی با تاکید بر اینکه هیچ گاه تسلط مغولان و سلوکیان نتوانست بر تصورات و آیین های این سرزمین ها تاثیر بگذارد،این مهم را قدرتمند بودن فرهنگ این نقاط دانست.

با نگارش کتاب دین خود را به این شهر و دیار ادا کردم

عبدالرسول خیراندیش، نویسنده کتاب «فارسیان در برابر مغولان»با عنوان «مشروعیت بروکراتیک در شیراز از دیلیمیان یا ایلوجویان» که این کتاب را در ۸ فصل به رشته تحریر درآورده نگارش این کتاب را مدیون آرامشی که همسرش برای نوشتن بخشی از تاریخ ناآرام ایران عنوان کرد.

وی سپس با قدردانی از ناشر کتاب که سال ها با وی در مجله «کتاب ماه» همکاری داشته و موفق به برگزاری آیین رونمایی ١۵٠ عنوان کتاب شده اند اظهار کرد: این رونمایی ها میراثی از شیراز به شمار می رود.

خیراندیش نگارش کتاب «فارسیان در برابر مغولان» را دین خود به این شهر و دیار دانست و افزود: برای این کار روش نوشتنم بدین شکل بود که متن پیوسته ای را تالیف کردم که هسته درونی هر فصل به شمار می رود.

خیراندیش در ادامه گفت: در واقع فارس در طول سالیان حملات مغولان توسط آنان به صورتی جدی تهدید نشد بلکه فشار همسایگان فارس، پدیده ای موثر به شمار می آمد.

نویسنده کتاب «فارسیان در برابر مغولان» همچنین عنوان کرد: مغولان بیش از شمشیر، به نیروی قلم، یعنی از طریق تحولات دیوانی و حقوقی به اهداف خود برای بهره برداری اقتصادی از فارس اقدام کردند. هرچند فارسیان نیز با شمشیر و قلم مقابله کردند، اما سر انجام رویارویی اصلی به عرصه سیاست و فرهنگ کشیده شد که پیروز آن فارسیان بودند.

فارسیان در برابر مغولان از میان ۳۵۰۰ اثر برگزیده سال شد

ناشرکتاب «فارسیان در برابر مغولان» نیز با بیان اینکه اثر نامبرده در حدود ٢ سال موفق به انتشار شد بیان کرد: نویسنده این اثر نیز کتاب را در مدت ۱۵ سال به رشته تحریر درآورده است.

مجتبی تبریزی نیا با اشاره به اینکه زمان انتشار کتاب یادشده به خاطر استفاده از فهرست نویسی صحیح طولانی شد،اظهار داشت: خوشبختانه در قبال زحمتی که نویسنده صرف این اثر ارزشمند کرد با قرار گرفتن در زمره آثار راه یافته به جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی حق مطلب ادا شد، زیرا از مجموع ٣۵٠٠ عنوان کتاب در حوزه تاریخ تنها ٢ عنوان شایسته تقدیر قرار گرفت که یکی کتاب «فارسیان در برابر مغولان» بود.

وی افزود: کتاب «فارسیان در برابر مغولان» از چند سو حائز ارزش است زیرا تلاش کردیم شیوه نگارش و رسم الخط آن به روان ترین شکل در دسترس مخاطب قرار گیرد.

وی یکی دیگر از ویژگی های کتاب یادشده را استفاده از فهرست نویسی تفصیلی دانست و ادامه داد: کتاب دارای ٢ فهرست است که در بخش تفصیلی دارای ١٧٢ عنوان است.

دلبستگی نویسنده به دریای بیکران فارس

دکتر فضلی نژاد منتقد آثار تاریخی در خصوص این کتاب عنوان داشت: با خواندن کتاب «فارسیان در برابر مغولان» نخستین پرسشی که در ذهن مخاطب شکل می گیرد نقش فارسیانی است که در مقابل مغولان قرار گرفته اند.کتاب یاد شده با بهره مندی از قلم پروفسور خیراندیش از نظمی مثال زدنی برخوردار است که نگارنده از گفته ها و ناگفته های متون و منابع در عین دقت و امانت بهره برده است.

رئیس بخش تاریخ دانشگاه شیراز دلبستگی نویسنده به دریای بیکران فارس را نگین این اثر دانست و افزود: در کتاب «فارسیان در برابر مغولان» نویسنده توجه ویژه ای به تجارت و درآمد دریایی فارسیان و مناسبات تجاری آنان با مغولان داشته است.

کیوان مددی دانشجوی رشته تاریخ قرون هفتم و هشتم دانشگاه شیراز هم در ادامه به بیان بخشی از تاریخ نگاری توسط استاد خیراندیش در این کتاب پرداخت و گفت: این اثر پاسخی روشن، دقیق و مستند به بی دقتی تاریخ نگاران در خصوص انفعال فارسیان در برابر مغولان است.

وی در ادامه گفت: کتاب نامبرده دارای رویکردهای مختلفی است و شیوه ای نو در تاریخ نگاری به عنوان یک سرمشق ارایه می کند.

در پایان این نشسست که با حضور چهره های مطرح ادبی و فرهنگی شیراز برگزار شد به رسم مدالیون قلم مربوط به انجمن آثار و مفاخر استان فارس توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به پروفسور عبدالرسول خیراندیش اهدا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *